دانش و اندیشه
دانش و اندیشه

دانش و اندیشه

چند نکته درباره اولین مدارس هوشمند ایرانی

بخش مقاله ITiran - چندیست که سخن از مدارس هوشمند ، smart school نقل بازار داغ IT خصوصا در آموزش و پرورش کشور شده است و تقریبا ماهی نیست که خبری در این خصوص در رسانه ها منتشر نشود . علی الاصول شنیدن چنین موفقیتهایی آن هم در شرایط تحریم تکنولوژیک کشورمان مایه غرور و مباهات است ، اما چیزی که باعث حذف زود هنگام لبخند افتخار از چهره انسان می شود تیتر و یا بعضا متن غلو آمیز برخی از این خبر ها ست . اگر چند نفر با فاصله زمانی نسبت به هم از یک خط پایان فرضی بگذرند و همه ادعا کنند که اول شده اند چه فکری می کنید ؟

 

قضاوت به عهده شما زیرا تا زمان نوشته شدن این شبه مقاله حداقل سه خبربه شرح زیر راجع به مدارس هوشمند در ایران روانه بازار مطبوعات و سایتهای اینترنتی و مصاحبه ها و...شده است:  

الف ) خبر مهر ماه 82 سایت ITkhabar تحت عنوان اولین مدرسه هوشمند کشور را نگاه کنید. 

 ب) خبر آبان ماه 82 سایت رشد تحت عنوان نخستین مدرسه هوشمند ایران ملاحظه کنید.  

ج) گزارش مندرج درصفحه حوادث 17 آبان ماه روزنامه خبرجنوب تحت عنوان (( برای اولین بار در کشور سایت بدون اتصال به اینترنت در یکی از هنرستانهای شیراز طراحی شد )) آیا هیچ می دانیم که به کدام سمت می رویم ؟ آیا صرف اینکه اولیای دانش آموز از کارت زدن فرزند خود احتمالا توسط یک وب سایت مطلع شوند مدرسه را هوشمند می کند؟ آیا بسنده کردن به اعلان نمرات محصلان از طریق پست الکترونیک (offline) و یا حتی به صورت online از طریق BBS ها اینترنت و حتی وب تعریف تئوریک smart school را جامه عمل پوشانده است ؟ اگر چنین باشد پس می توان اداراتی را که از کارتهای مغناطیسی یا علائم بارکد برای حضور و غیاب کارمندانشان بهره می گیرند صرفا با انتقال database مربوط روی وب ،smart office نام نهاد. گرچه فعالیتهای گزارش شده در نوع خود حداقل در ایران منحصر به فرد هستند و بسیار قابل تقدیر اما تا کی چشممان را به واقعیتهای جهانی ببندیم و هر کاری را که خودمان به ذهنمان رسید به نام یک مفهوم علمی به خورد جامعه بدهیم ؟ آیا زمان آن نرسیده است که حداقل در حوزه جوان IT (در ایران ) دست از غوغا سالاری برداریم و بنا بر آنچه نتیجه آموخته هایمان است کار را اقلا به روش علمی پیاده سازی کنیم؟ کاش به جای اکتفا به ذکر (( اول شدن )) و ((نخستین بودن ))مبانی تئوری مفاهیم را خوب حلاجی کنیم و سپس با انطباق دادن خودمان بر آنها و سپس گزارش آن با ذکر نقاط قوت و ضعف و نوآوری لذت و حلاوت انجام کار به روش علمی را بر ذائقه جامعه خصوصا نسل جوان بچشانیم. فراموش نکنیم که ما هنوز در ابتدای راهیم و نتیجه خوب هر عمل مستقیما به تناور شدن نهال it کشور می انجامد و نتیجه سوء احتمالی هر فعالیت تا سالها ممکن است قابل جبران و اصلاح نباشد . امید که سیاستگزاران این عرصه نیز ترفندهایی برای نظارت و....بیندیشند . به امید آن روز. متن اخبار به شرح زیر است IT khabar مهر ماه 82 اولین مدرسه هوشمند کشور اولین مدرسه هوشمند به همت یکی از مسئولین شبکه رشد و طرح تکفا درآموزش و پروش در ایران راه اندازی شد . در این مدرسه بر ای هر5دانش آموزش 1 دستگاه رایانه وجود دارد و معلمین کلیه دروس با محتوای الکترونیکی را به کمک رایانه تدریس می کنند . گفتنی است یکی از اصولی که در مدارس هوشمند رایج است انجام تمام امور فوق برنامه مبتنی بر شبکه های رایانه ای است که در این مدرسه نیز به منظور آماده سازی دانش آموزان با دنیای ارتباطات و اطلاعات انجام کلیه امور فوق برنامه مانند روزنامه های دیواری، انجمن های علمی، پژوهشی، پژوهشهای علمی و...در بستر شبکه های رایانه ای انجام می پذیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد